Nyheder fra Ishøj Sportsfiskerklub

Torske Cup 2018, 26-11-2018

Torskecuppen 2018

Den 25. november var det blevet tid til årets ”Torske Cup ”på Øresund, som er en åben konkurrence som Ishøj Sportsfiskerklub arrangerer.

Denne dag skulle vi fiske med ”Fyrholm” som sejler ud fra Kalkbrænderihavnen i København. Målet var de mange torsk, som netop på denne tid trækker ind på det lavere vand for at mæske sig i krabber.

Der havde været et godt fiskeri i tiden op konkurrencen, så det var med gode forventninger at de 26 deltagere mødtes på kajen denne tidlige morgen.
Lodtrækningen om pladserne blev hurtigt overstået og grejet blev gjort klar.
Klokken 8.00 blev trosserne kastet, og kursen blev sat ud mod fiskepladserne og 7 timers fiskeri.

Efter en lille halv time blev den første plads nået og loddet tegnede fint med fisk, så ”Fyrholm” blev lagt til rette, og det første drev kunne starte.
Der var fisk med det samme og kort efter landede de første fisk i kurvene. Det var fine fisk som stod på pladsen og der kom flere fisk over 3 kilo ombord, fine fisk på kastegrejet.
Det blev til en del drev over dette produktive område og alle ombord havde efterhånden fint med fisk.

Fiskeriet på denne plads ebbede lidt ud, så kursen blev sat lidt nordover, for at finde flere fisk.
Her var der også fint gang i fiskeriet og deltagerne hyggede sig gevaldigt med det underholdende fiskeri på de lette grejer.
Klokken 11.30 var halvdelen af tiden gået og alle mand rykkede 6 pladser til højre. Dette, sammen med at skibet skiftede mellem pirke- og kasteside hver anden gang, gjorde at pladsfordelingen blev så ens som mulig.

De næste timer gik hurtigt og da klokken var 14.30, ringede skipper af for sidste gang og kursen blev sat mod havn. En hurtig optælling viste at der var fanget mellem 5 og 20 torsk pr. mand, et ganske godt resultat.
På turen ind, blev de rensede fisk indvejet og dagens resultat kunne regnes ud.
Der var præmier til de 5 personer med den højeste samlede vægt af 5 torsk, samt præmier til de 3 største torsk.

Dagen vinder samlede vinder blev Cees Vader som indvejede 14,50 kilo fordelt på 5 torsk.
Cees vandt et gavekort på 2000,- til Sports Dres
På de næste pladser kom Jan Godsk og Jan Dehli som begge indvejede 12,50 kilo. Jan Godsk havde dog den største torsk, så han fik 2. pladsen.

Dagens største torsk stod Cees Vader også for, idet han landede en fin fisk på 4,70 kilo renset vægt.
For den bedrift fik han et gavekort på 1000,- til Sport Dres.
Thor Rasmussen og Anders Pedersen fik den 2. og 3. største torsk og for dette fik de fine grejpræmier.

Tak til alle deltagerne for en hyggelig efterårsdag på Øresund, vi gentager selvfølgelig arrangementet i 2019. Håber at vi ses 

På aborresjov i åen, 03-11-2018

På aborresjov i åen

Den 10. oktober var jeg en tur i åen for at se, om jeg kunne fange en aborre og det gik fint, idet jeg fangede en aborre på 1450 gram, på en levende skalle. Der ud over fangede jeg vel nok omkring 20 aborrer med 3 over 1 kg.

Tirsdag d. 16. oktober 2018 forsøgte jeg så igen sammen med mit barnebarn Magnus, der lige er fyldt 18 år.
Vi købte naturligvis et fiskekort til Magnus og startede fiskeriet, da det blev lyst.

Lakse-John og Dan var nede og jage skarver væk og John blev et stykke tid, hvor vi fik en hyggelig sludder samtidigt med at jeg og Magnus fiskede.
Der var bud efter skallerne og på et tidspunkt fik jeg en god fisk på krogen. Jeg troede i første omgang, at der var tale om en fin gedde, men det viste sig at det var en stor aborre, der vejede 1770 gr og var 46 cm lang, hvilket var ny PR., den tidligere var på 1560 gram.

Nogle få minutter efter var det Magnus` tur, idet han også fik en fin fisk på krogen. En stor aborre på 1630 gram.
Også ny PR til ham.

Bent Hytholm Jensen

Fiskeeventyr i Wahooland, 24-10-2018

Fiskeeventyr i Wahooland.

Torsdag d. 8. september 2018 startede et forrygende fiskeeventyr, idet min fiskekammerat Henning og jeg mødtes i Kastrup for at flyve til Istanbul, hvorfra vi efter 4 timers ventetid fløj videre til Djakarta.
Vi tog en overnatning i Djakarta lufthavn og dagen efter fløj vi videre til Christmas Island, der var målet for vores fiskeeventyr.

Vi blev afhentet af vores guide Mark i lufthavnen og blev indkvarteret på et mindre hotel, hvor vi skulle bo i de næste 14 dage.

Næste morgen mødtes vi ved bådrampen og hjalp Mark med at sætte båden i vandet.
Da vi talte med Mark ved ankomsten til øen fortalte han, at fiskeriet var blevet dårligt i løbet af de seneste dage, idet tunene næsten var forsvundet fra farvandet omkring øen. I ugerne forinden havde det vrimlet med tun, så det var noget af en bet.

På trods af, at tunene var næsten fraværende, lykkedes det alligevel at få et forrygende fiskeri i løbet af de næste 13 fiskedage.

Allerede på førstedagen lykkedes det at fange 5 wahoo mellem 11 og 16 kg., 1 barracuda og 1 red bass.
Generelt lå vores fangst mellem 4-6 wahoo om dagen med 9 stk. på den bedste dag.
Tilsammen fangede Henning og jeg 56 wahoo i alt med de største på 27 kg. til Henning og 21 kg. til mig. De 15 ud af de 56 wahoo var plus 15 kg. Der ud over fangede vi i løbet af turen 5 stk. tun med den største på omkring 8 kg.

Fiskeriet var hovedsageligt trollingfiskeri og når fiskene huggede, gjaldt det om at få dem ind til båden hurtigst muligt for at undgå, at de blev angrebet af hajer.
Vi oplevede flere gange, at vores wahoo og mindre tun blev angrebet og ædt af hajer under fighten.

På et tidspunkt havde jeg en tun på omkring 3 kg. på krogen, som jeg skulle til at løfte indenbords, da en stor haj på omkring 150 kg. sprang ud af vandet og slugte min tun i en mundfuld, for derefter at suse ned mod bunden med min tun og wobler i munden.
Jeg fightede hajen i ca. ½ time og fik den op til båden, hvor den blev fotograferet nede i vandet, hvorefter den blev løsladt.
Det samme gentog sig 2 gange mere, hvor de fisk, som jeg havde på krogen, blev angrebet af hajer der skønsmæssigt vejede omkring 60 kg. og 130 kg.

Revfiskeriet som vi havde set frem til var ikke specielt godt, idet vandet tilsyneladende var for koldt.
Det lykkedes os alligevel at fange 7 revfisk i flotte og fantastiske farver og til ca. 4 kg.

Under vores ophold lånte Mark os en bil, så vi kunne køre rundt på øen, når vi havde været ude og fiske.
I den forbindelse var vi en tur ude i junglen for at se efter øens kæmpekrabber (rubbercrab), der er verdens største landkrabber. Vi fandt da også et par stykker, som blev fotograferet med risiko for at få bidt en arm af.
Øen er også kendt for sine blå og specielt røde krabber, der i millionvis en gang om året dukker op i skovbunden for at gå ned til kysten for at lægger æg.

Et af turens højdepunkter hver dag var ”Marks Kindergarden”, der er rensepladsen, hvor dagens fangst blev renset tæt på klippekysten.
Efter ganske kort tid dukkede snesevis af Giant Trevallyer op under båden plus 3-4 store hajer.
De vidste at Mark hver dag kom ind på pladsen for at rense dagens fangst, så vidste de også at der var mad. Vi fik også lov til at håndfodre både GTer og hajer med skællerne fra de rensede fisk. En utrolig oplevelse.

Afslutningsvis var vi også så heldige, at se 2 store hvaler med en unge, der viste sig i overfladen den ene dag, hvor vi var ude og fiske. Også en speciel oplevelse og Mark fortalte, at man ikke havde set hvaler i de sidste 7 år.