Seneste Nyheder

Ny klubrekord i Marlin, 11-09-2007

Gorm Siiger har gennem tiden kunnet skrive rigtig mange store fisk af alverdens arter, ind i sin efterhånden digre fangstjournal. Her i sommer gik turen så til La Gomera i jagten på primært marlin. Det skulle vise sig at blive en uforglemmelig tur for Gorm, som også resulterede i flere nye klubrekorder i Ishøj Sportsfiskerklub. Her er Gorm`s egen beretning fra turen:

Meldingen om mange Marlin ved Tenerife (LaGomera) fredag, gjorde at vi måtte afsted. Søren Jensen (skipper) Bjarne Lehne og jeg selv, kom afsted fra Kastrup søndag morgen og via Madrid ankom vi til Tenerife. Ind i en taxa og ned til havnen og så videre med færgen til La Gomera. Kl. 18.00 var vi så ved Sørens nye båd ”Walhalla Uno” og sikke et syn. Luksus a´la luksus, en Riviera på 15,50 meter i længden og en bredde på 4,73 meter, under dæk lå der 2 x 480 heste motorer. Big game stængerne var rigget til med 130 lbs Shimano Tiagra hjul, det kunne simpelthen ikke være bedre.

Næste dag tog vi afsted kl. 10.15. Dagen i forvejen var der fanget 6 Marlin på andre både, så spændingen var stor. Vi fangede dog intet bortset fra, at vi havde fået tovværk i skruen. På 'en skrue gik det så til nærmeste havn og så måtte Søren med snorkel, ned og frigøre tovet med en kniv.

Anden dag: Første hug kom kl. 12.00 men den røg hurtigt af igen (anslået vægt 450 lb). Næste fisk bed kl. 13.00, også den blev mistet ( vægt ca 700 lb). Tredie hug kom kort tid efter. Jeg kom på plads i stolen og efter en drabelig kamp lå en Blue Marlin ved bådsiden (vægt 600 lb = 272 kg). En flot fisk blev beundret inden den fik sin frihed igen. Vi så yderligere 2 og det blev også til små Tun, uden at de dog ville bide.

Lørdag - ingen fisk på krogen, men vi så meget liv.

Søndag kl. 16.00 - først fik Bjarne fisk, men missede denne (vægt ca. 500 lb). Dernæst var der hug igen, en mega Marlin havde taget hans krog - en fight tilbristepunktet satte ham på en hård prøve. Efter en times tid var den inde (vægt 750 lb = 340 kg).Personlig rekord til Bjarne - meget flot fisk.

Mandag så vi Marlin og 2 gange Tun.

Tirsdag - sidste dag. Pedro, skipper på en anden båd, havde fået 2 Marlin. Dagen var ved at være forbi for os, så kom dagens hug "Big Mama" havde bidt på. Den sprang og sprang og det var et flot syn at se på - medens den trak mere og mere line af hjulet. Linen kom da på hjulet igen, mens Søren bakkede op til fisken. Da fisken var helt oppe bag båden blev forfanget rørt, så fisken var nu ok, men den stak af igen 4 gange
inden Bjarne fisk fast tag på forfanget. Ved fælles hjælp kom den så op til overfladen, og hvilket et syn - mange års drøm var gået i opfyldelse for mig - her lå en Blue Marlin på 800 lb eller 362 kg med en længde på 400 cm, i overfladen. Efter beundring fik den sin frihed igen.
Vi havde yderligere kontakt med 13 Marlin, hvoraf 7 huggede og 3 blev fightet til bådsiden. Herudover blev der fanget 8 - 10 guld Makrel og en Spear Fish på 6 kg. Og det var så den fiskeferie.

En tak til Søren og Bjarne for godt kammeratskab og dejlige fiskedage på La Gomera.

OBS: Billedet som er i toppen af teksten, viser den store marlin under fighten. Alle fisk blev genudsat, så det var selvfølgelig ikke muligt at tage de sædvanlige trofæbilleder på land. Men hvad gør det, det er meget bedre at se fisken svømme uskadt tilbage i det blå vand.