Seneste Nyheder

Ulrik og Thoke på , 06-03-2008

Ulrik og Thoke var i weekenden på en geddetur som udviklede sig noget anderledes end forventet. I stedet for store skarpe tænder, var der pludselig fedtfinner på dagens fangst. Her er Thoke`s beretning fra turen:

Normalt er Ulrik og Jeg i put&take én gang hvert år, for at samle lidt point til konkurrencen "Årets fisker". Denne dag plejer at ligge i det tidlige efterår, en dag hvor vi alligevel ikke kan finde på andet at lave. I år blev det dog lidt anderledes.
Søndag d. 2. marts mødtes Ulrik og jeg kl. 7, og tog ud at fiske gedder i en mindre sø i Nord Sjælland. Efter 4 timers fiskeri, hvor jeg kun fik en 3 kilos gedde, slap vores tålmodighed op. Vi diskuterede længe hvad vi skulle finde på, og nærmest for sjov sagde Ulrik, at vi kunne tage i put&take.
Vi snakkede lidt videre og fandt ud af, at vi faktisk havde bombardaflåd, jighaler og nogen stænger der kunne bruges. Så manglede vi bare nogen spindehjul med spunden line. Jeg havde 2 hjul, men kun en spole med spunden line. Ulrik havde tilfældigt en spole med spunden line i sin taske, og da vi bruger samme hjul, var vi pludseligt klar til en put&take tur.
Store Rosenbusk lå ikke langt fra hvor vi var, og vores medbragte agnskaller fik deres frihed og vi tog af sted. Da vi ankom til søen ved 12-tiden var der 10 andre i forvejen, og der var ikke rigtig nogen der fangede noget. En fluefisker havde fået en enkelt ørred, det var det hele.
Vi besluttede at fiske i et par timer alligevel. Grejet blev rigget til og i første kast krogede Ulrik en fin ørred, og efter en god fight kunne jeg lande en regnbue på 3,925 kg.
I mit andet kast krogede jeg en mindre ørred lige over kiloet, og i mit tredje kast fik jeg kroget en lidt tungere fisk. Efter endnu en fin fight kunne jeg lande en regnbue på 4,8 kg. Nu var humøret ret højt, specielt taget i betragtning ved de bange forudanelser ved at ingen af de andre ved søen fangede nogen fisk. Et par kast senere krogede jeg endnu en tung fisk, der startede med at tage et udløb på 30 meter. Efter endnu et par udløb så vi en fin og meget blank fisk i overfladen, den stak dog af igen, men efter et par minutter måtte en fin steelhead på 5,025 kg overgive sig og glide i nettet. Et par kast efter fik jeg endnu en mindre ørred, så nu var stillingen pludselig 4-1 til mig. Det var Ulrik ikke helt tilfreds med, så den næste time klarede han at lande 4 ørreder mere, med den største på 3,8 kg. Således endte stillingen 4-5 til Ulrik, da vi forlod søen et par timer efter vi var kommet, og mens ingen af de andre havde fanget noget.

De 4 store fisk kom med hjem, og så skulle Ulrik og jeg rense fisk….. Noget vi meget sjældent gør.