Seneste Nyheder

Per B. på flyndertur., 05-08-2009

Per B. Larsen har tilbragt en del af sommerferien i det nordlige Norge, hvor det bla. var målet at komme i kontakt med nogle grove helleflyndere.
Det skulle vise sig at målet blev indfriet til fulde, som det kan læses i Per´s beretning fra turen:

I år gik turen helt op til det nordligste Norge, hvor vores base var øen Andöya. Vi var 4 mand – Henrik, Jan, Schmidt og mig, der kørte de 2 biler og Henriks 19 fods trailerbåd på slæb de 2300 km nordpå til en fiskeferie i starten af juli.

Vores første fiskedag blev den 4. juli og efter en vellykket søsætning, stævnede vi yderligere nordpå, for at besøge nogle knolde 10 sømil ude. Vejret var ikke ligefrem med os, da der var store dønninger fra NØ, men det skulle prøves, når vi nu var her alligevel. For at øge stemningen yderligere havde himlen sendt os et ordentligt regnvejr på halsen, men det viser sig tit, at kommer man først ud, får man også altid nogle oplevelser.

Vores første møde med fiskeriet var en knold pakket ind i småsej. Det måtte trække nogle større fisk til, og efterhånden kom der da også nogle store torsk op. Vi fiskede i ti timer og dinglede rundt på de forskellige nordlige knolde (eller var det undersøiske fjelde) i langsomt tiltagende vind. Vi fik i alt 4 torsk over ti kg, og Henrik tog den største på 19,3 kg og fik 3 i alt. Jeg tog mig af den sidste.
Schmidt tog feriens største sej på 12,2 kg, som hurtigt blev genudsat uden han så meget som fik et billede af den. Den kunne jeg ellers godt have brugt, men hvad kan jeg ikke bruge? Der ud over fik vi nogle mindre havkatte og lokale slimklatter (brosme) på dæk. Ingen tegn på helleflyndere endnu.
Nu tiltog vinden yderligere og næste tur blev henlagt til nogle sydlige og mere indskærs pladser. Her fik Schmidt vores første helleflynder på 4,7 kg, og jeg mistede en i samme størrelse i overfladen. Henrik havde flere efterfølgere, så nu var vi i gang.

Båden blev flyttet til en sydligt liggende og mere vindbeskyttet havn, og de næste dage gav 8 flyndere. Henrik fik den største herinde på 9,7. Jeg tog en på 7,5 og Jan havde sin største på 6,7 kg. Ellers havde jeg oplevelsen af at dørge en havkat på 5,6 kg med en stor jig. Det har jeg aldrig hørt om før.
Alt vores flynderfiskeri foregik enten med en stor jig eller med levende sej. På sidstnævnte fik vi dog kun store torsk, men det kan være yderst effektivt.

Heldigvis bedrede vejret sig, og der kom helt sommerlignende tilstande. Det blev shortsvejr med svage vindforhold, og båden røg tilbage til den nordlige havn.
Vi røg ligeledes nordpå. På den første tur sejlede vi omkring 50 km ud i retning mod Svalbart, som vi dog ikke kunne se (det er så diset i Norge).
Dagen var fangstmæssig lidt af en skuffelse. Masser af småsej og enkelte større torsk, hvor jeg fik den største på 11,1 kg. Senere drev vi ned af en knold og ud på et område med flad bund. Her fik jeg helt klart dagens hug, og vi var ikke i tvivl om, at det var en stor helleflynder.
Spørger du om sådan en tager fat? Du kan fandemé tro, at den tager fat. På forhånd spænder jeg min bremse så hårdt, at jeg næsten ikke selv kan hive line af, men det kan de. Selv en fisk under 5 kg hyler af sted. Vi kender flynderen på de lange hurtige udløb. Denne her kom efter en hård fight til sidst op i overfladen. Vinden var taget noget til, og der var vel bølger på 1½ meters højde.
Første forsøg på at gaffe den mislykkedes, og den buldrede helt ned til bunden igen. Der var 50 meter dybt. På den igen. Da den kom op anden gang, gled den pga. søen ned bag ved båden med hovedet først. En bølge rejste den op, og jeg store fjols fik hevet i den samtidigt, så den væltede om på ryggen. Det vil jeg godt have lov til at advare imod. Den blev skrub åndsvag og drønede direkte ned på bunden igen.
Der var ikke blevet lavere siden den tog turen første gang - tvært imod, da vi var drevet væk fra knolden. De andre kunne ikke lave være med at grine af mig.
Jeg gik helt ned i knæ med stangen mellem benene samtidigt med, at den hvilede på rælingen, alt i mens linen sprøjtede af hjulet, og jeg sagde nej - nej - nej. Det ville jo være en ulykke, hvis den røg af. Nå, da vi så den igen (den var eddermagemé stor - 142 cm lang med masser af havlus på ryggen), var vi enige om, at nu var det nu. To gafkroge blev placeret i fisken og den blev væltet ind i båden - pyh ha, sikke en lettelse. Det blev min største flynder på denne tur. 36,6 kg med et haleror på 30cm.

Vejret blev bedre og bedre, så vi tog lige en nattur her i midnatssolens land. Ude på en nordligt liggende knold lå vi i havblik med en hel flok marsvin svømmende rundt om båden, alt imens solen lyste de sneklædte fjelde op i det sydlige. Jeg fiskede med levende sej og fangede nogle flotte torsk op til 11 kg.
Jan havde skiftet til en pudsig udseende grøn jig. Jeg troede han fiskede efter græskarper. Den viste nu sit værd, da han efter en masse ballade landede en helleflynder på 18,3 kg. Vi flyttede en del rundt og pludselig krogede Schmidt en stor flynder. Jeg havde samtidigt et hug som slap, og jeg spolede ind for af bistå min kammerat, da han havde nok at se til. Henrik nåede lige at fire ned igen, før han også fik en stor flynder på.
Med hans store råstyrke blev den forholdsmæssigt hurtigt presset til overfladen, hvor jeg satte en gaf i den og hev den indenbords. Så startede balladen først og den satte en krog i Schmidts bukser. Så var han tøjret i begge ender, og vi vidste, hvor vi havde ham. Efter en rum tid kom en rigtig stor flynder til overfladen. Henrik, der havde fået styr på sin fisk på dækket, og jeg tog hver vores gafkrog og hev dyret indenbords. Den viste sig senere at veje 44,9 kg, og blev turens største fisk.
Efter en hel nats fiskeri, kom der nu noget sydligt vind, der hastigt tiltog, på trods af en god vejrmelding. Vi søgte havn med hele vores last og fik lidt af en røvtur ind, men det følger med. Henriks flynder vejede 37,5 kg og vi fik nogle gode billeder af trekløveret. I tilgift fangede vi 9 torsk over målet, og jeg fik den største i dag på 16,4 kg.

Vi nåede lige at hvile lidt inden feriens sidste tur, der også blev afviklet om natten. Vejret var blevet helt stille igen, og konceptet var det samme som dagen før. Nu krogede jeg en flynder, og jeg var overbevist om, at den var kæmpe stor. Det var også en flot fisk, der vejede 27,9 kg – skuffet, nej det kan man vist ikke tillade sig. Henrik skulle selvfølgelig blande sig igen med endnu en stor flynder, der blev vores sidste. Vores 30 kilos vægt kunne ikke klare den, men den vejede 36,4 kg i land.
Vi fik en masse brosmer, Henrik med den største på 5,050, Schmidt på 4,6 og jeg fik en mindre på 3,420 kg. Samtidigt mistede jeg en i overfladen mellem 4,5 – 5 kg. Som den eneste gik den omgående ned igen.
Torskefiskeriet var i top. Henrik fangede syv over ti kg. Schmidt fangede turens største på 20,8 kg og jeg snuppede en på 18,2 kg. Vi fik 16 over målet denne nat. Godt brugte søgte vi havn for at få lidt søvn inden vi skulle pakke til hjemturen, helt fyldt op af oplevelser. 15 flyndere (4 over 36 kg), 30 torsk over ti og en sej på 12,2 kg blev det til.

Jan og Henrik skulle fortsætte på ferie i det norske, mens Schmidt og jeg kørte båden til Sjælland. Den tur tog vi i et stræk på 29 timer. Herregud, det er jo bare lige op af fjeldet, trille ned til Luleå på den anden side, så køre gennem Stockholm, og rulle det sidste stykke ned til færgen i Helsingborg. Så var vi hjemme.