Seneste Nyheder

Marlin på La Gomera, 01-10-2009

Gorm Siiger har atter været en tur på La Gomera, for at udfodre havets ægte storvildt, nemlig den sagnomspundne Blue Marlin. Her er Gorm`s beretning fra turen:

Tidligt om morgenen, tog vi af sted fra Kastrup.
Målet var LA GOMERA.
For mig var det den 6. tur i rækken, og sammen med min gode ven Bjarne Staal, (som også var med i 2008) skulle vi gøre et forsøg på at fravriste vandet omkring øen en af sine store Marlin.

Vel ankommet til lufthavnen på Tenerife, mødte vi maiden Brian – veloplagt og i højt humør - sammen med sin søde kone Line og deres søn Marlin.

Nu gik turen fra Tenerife, videre i Taxi til havnen, hvor vi skulle med færgen det sidste stykke til San Sebastian. Grundet modvind med flyveren var vi sent på den og nåede da også kun færgen 10 min. før afgang.
Ved San Sebastian’s havneindløb, så jeg på land en smuk middelaldrende veldrejet kvinde. Da vi lagde til kaj viste det sig at være Sørens (skipperen på Walhalla) søde kone Lone. Hun tog pænt imod os og sørgede for at vores bolig var ok. Senere spiste vi alle sammen og aftalte at vi skulle af sted næste dag kl. 10.00.

Kl. 10.00 præsis tog vi af sted og sejlede ud af havnen ombord på Walhalla I. Vi trak lod – Staalen styrbord og jeg bagbord. Sidst på eftermiddagen kom en Marlin op foran båden. Den svømmede mod agten bagbord og minsanten om ikke heldet var med mig. Efter nogen tid blev den afkroget og sat ud igen. Anslået vægt: 475 pund, eller ca. 216 kg.
Sagt med det samme, når der kommer fisk på, så er Søren ikke den store pædagog. Han råber og skriger – så til tider er det bare med at sænke skuldrene – lidt for at tage de værste ”øretæver”.
Det skal siges, at han går 300% op i fiskeriet og vil nødig miste en fisk. Det kan vi andre kun give ham ret i, det er jo derfor vi er her.

På 2. dagen var det så Staalens tur efter hans O-dag dagen før. Hurtigt kommer den ind uden den store nævneværdige modstand. Vægt 350 pund.

Næste dag skete der ikke det vilde, men pludselig var der gang i den. 3 fisk gik på samtidig. Teaserne blev hurtigt taget ind og Staalen røg i stolen. Den ved siden af svømmede væk fra båden og den var hurtigt væk. Så råbte Søren ”hvem tager bagbord - der er fisk på”. Den tager jeg så og begyndte at fighte den stående. Så mistede Staalen sin fisk og jeg røg i stolen. Efter en halv time kom den ind og blev frigjort. Vægt 550 pund 250 kg. Den Staalen mistede blev vurderet til ca 700 pund.

Næste dag var en 0-dag.

Sidste dag – Staalen havde alle stængerne og kl. var blevet hen af 15.00. Det var ved at blive sidste chance. Så udløste en klemme sig og en rigtig fight begyndte. Staalen kæmpede og ned af hans velplejede krop drev sveden, som om han lige havde været i bad. Det hele varede en times tid og det var ikke fordi Staalen ikke tog fat, men fisken vejede kun 400 pund – 182 kg. Han havde en uforglemmelig fight. Vi troede da også alle den var betydelig større

Staalen var så glad for sin Marlin, at han fik tid i en Salon, hvor de malede en Marlin på hans storetå-negl – flot fyr.
På torvet fik vi en lille en, og Staalen havde da også været henne og købe en designertaske til sin kone Pia. Lone sagde så til mig, at det kunne jeg da også gøre. Det er jo ikke lige mig, men måtte da hen og kikke. Jeg faldt da også for en nydelig en, som jeg kunne glæde fruen derhjemme med.
Vel ankommet til Stenlille gav jeg Bente tasken + en karton cigaretter – men ak. Tasken bestod ikke lighter-prøven og cigaretterne manglede noget i den ene ende.

Så var turen forbi efter 6 uforglemmelige fiskedage. Der blev trukket 4 flasker champagne op for de 4 Blue Marlin vi fangede.

Tak til besætning og damer, og ikke mindst til min gode ven Bjarne Staal.