Seneste Nyheder

Sommervarme gedder, 25-07-2014

I torsdags var Rasmus Rye på geddetur. Målet var en ny PR, så turen blev startet meget tidligt, idet gedderne hugger klart bedst om morgenen i det særdeles varme vand. Her følger Rasmus´beretning fra turen:

Fuld af forventning mødtes jeg med Steen Lyngsø ved søen omkring kl. 5. Der havde været et fint fiskeri på søen den senere tid og sammen med det gode vejr, så det rigtig lovende ud. Da vi havde rigget båden til sejlede vi ud.

Steen viste lige hvor vi skulle starte fiskeriet og jeg lånte tilmed en af hans nye softbait. Vi havde ikke fisket længe da der var gevinst på det nye softbait. Første troede jeg ikke fisken var så stor, men det viste sig at den åbenbart var på vej samme vej som os.
Da den kom tættere på og begyndte at gøre modstand, kom den op og plaskede i overfladen og så var der ingen tvivl og at der var en mulig PR i den anden ende af linen. Efter en god fight fik vi landet gedden.

Vægten sagde 8,60 kg og en ny PR var i hus og tilmed indenfor den første halve time. Steens evner som fiskeguide fejler bestemt ikke noget.
Heldigvis havde jeg ikke kun frisksmurte sandwich og kolde sodavand i køletasken, men også den obligatoriske PR omgang. Fangsten havde desværre kostet Steen hans første fisk, hvor linen var gået i skruen. Fisk og softbait var tabt, men vi fik reddet paravanen.

Vi fiskede videre i samme område og det viste sig at softfbait var sagen. Vi fik yderligere tre fisk i området, med den største på omkring 5 kg.
Fiskeriet ebbede ud i takt med at vandtemperaturen begyndte at stige. Vi prøvede et andet spot uden held, inden vi vendte tilbage til udgangspunktet. Fiskene var svære at få i tale, for vi kunne jo se på ekkoloddet at der var fisk. Vandtemperaturen rundede 23C, men her var Steen skrap og fangede to mindre men flotte gedder på hans bundfiskede wobler.

Vi havde ligge siddet og snakket om fangster i 11. time inden vi begyndte at hale vores agn ind. Jeg stod i mine egne tanker da en stor gedde går fri af vandet bag båden og huggede på min softbait. Desværre blev den ikke kroget og jeg måtte undvære en sidste fight.
Vi halede vores agn ind og turen gik mod land. Efterfølgende kunne vi konkludere at gedden kun havde være millimeter fra krogen, hvilket tydelig fremgik af tandmærkerne i softbaiten.

Vi var i land omkring kl. 14 og en fantastik tur var slut. Status blev 6 flotte gedder, som alle blev genudsat, samt 2 mistede.

Uden at lave for meget reklame kan det konkluderes at 3D Trout Rattle Shad fra Savage Gear er en storfanger.