Seneste Nyheder

Mikkel på super karpetur, 08-09-2014

Efter at Mikkel har arrangeret flere succesfulde karpeture med juniorerne, var det blevet tid til et par overnatningerne ved karpesøen alene og det blev til flere flotte karper. Her er Mikkels beretning:

Efter at have arrangeret nogle karpeture for juniorerne i klubben henover sommeren, og fanget en masse mindre fisk, synes jeg at det var tid til at fange nogle større fisk.
Så jeg planlagde en 2 døgns tur til en lokal mose jeg ikke havde fisket før, og havde fået af vide at den kunne være ret svær.

Nå, men der blev pakket ud og pumpet gummibåd op, og så var det ellers at gå i gang med at lede efter pladser uden alt for meget grøde. Den første dag og nat gav intet som frygtet. Og jeg begyndte at være lidt skeptisk, jeg havde set flere store fisk i en anden del af søen, og var bange for at jeg havde sat mig et forkert sted, men jeg valgte dog at blive siddende og lagde foder og takler ud på ny klokken 06:00, og tillod mig så at tage en lille en på øjet.

Klokken 11:00 skete der endelig noget og jeg blev vækket af min lur af en fin 6 kilos skæller, så var turen i det mindste ikke en nulbon, og jeg fik lidt mere tro på det hele.

Der skulle gå lang tid inden jeg mærkede mere, men 19:30 fik jeg så et hug mere, succes!. Efter en god fight kunne jeg lande en ny pr. skælkarpe på 8,76 kg, og det føltes som om at koden endelig var knækket.

Der findes mange historier blandt karpefiskere, og en af de tilbagevendende man hører, er at fiskene altid skal hugge mens man er midt i maden. Og ganske rigtigt, så løber min højre stang lige idet jeg skal til at sætte mig til bords med min varme mad, det må blive en anden gang. Efter en hektisk fight hvor fisken sætter sig fast flere gange og jeg må ud i gummibåden, kan jeg lande turens første spejlkarpe, en flot en af slagsen på 10,2 kg og jeg er næsten i den syvende himmel.

Nu havde jeg store forventninger til natten, men ak, ingenting. Turen var dog allerede mere end godkendt, og i løbet af morgenen fik jeg endnu en fin skæller på 6,6 kg. Den kom ud igen uden billeder, man bliver jo hurtigt forvent med de store fisk.

Klokken 11 pakker jeg sammen da jeg efter aftale bliver hentet klokken 12, men selvfølgelig venter man altid med stængerne til allersidst.
Det fortrød jeg ikke denne gang, for det er det absolut sidste der skal pakkes sammen da min højre stang igen løber, den samme stang som jeg fik spejleren på, og det er igen en tung fisk, som prøver at kæmpe sig ind i grøden. Heldigvis kommer den ud i åbent vand, men nu er der jo et nyt problem, for både måtte og net er for længst pakket sammen, så det bliver en fight med stangen mellem benene mens jeg febrilsk samler nettet. Endelig kan jeg lande en bred og massiv spejlkarpe, mens min far kommer gående. Fisken kommer hurtigt på vægten og siger imponerende 11,3 kg. Jeg er helt oppe i skyerne.

En fantastisk afslutning på en fantastisk tur.