Seneste Nyheder

Juniorturen til Harasjömåla, 02-10-2015

Juniortur til Harasjömåla i Sverige

I weekenden den 18. – 20. september, var ISK’s juniorer taget til put and take vandet Harasjömåla ved Kristianstad. En tur, jeg personligt havde set frem til længe, da mulighederne for at få fisket igennem, ikke helt er de samme, efter jeg er startet på gymnasiet.

Fredag eftermiddag gik turen mod Sverige. Fiskefeberen rasede i min krop, og den blev ikke just mindre, da vi kom frem. Vi (Søren Christiansen, Mathias, Tobias, Martin og jeg) var de sidste til at ankomme af i alt 22 deltagere på turen, og efter vi havde nydt Lones karryret, skulle vi indlogeres i vores hytter. Jeg boede i Braxen, og blev meget overrasket over de flotte forhold i hytterne, der næsten var sommerhus-agtige.

Lørdag morgen stod der fiskefeber i panden på os alle sammen, da vi mødte til morgenmad – alle var friske og klar på fiskeriet, og da vi havde spist, gik vi tilbage til hytterne, pakkede bilerne, og kørte mod fluestrømmen. Naturen i området er vældig flot, som det også fremgår af billederne!

Da vi kom frem, fik vi alle rigget til, nogen hurtigere end andre. Da alle juniorernes grej var klar, gik vi som de første ud. Jeg gik sammen med Marcus og Mikkel, og der gik ikke længe – nok kun 5 minutter, før Mikkel kunne spotte den første fisk. En mindre fisk…
Mikkel gik videre op ad, mens Marcus blev, og gav mig lov at fiske til den. Fisken stod i bagstrømmen, og var derfor ret svær at fiske til, men ned kom min røde flue, lige ned i ansigtet på den, og den åbnede blot munden, og så kunne jeg sætte krogen i dagens første fisk! En god fight fulgte, og en fin og fed regnbueørred på 2,61kg kunne til sidst glide over netkanten.
Samtidigt med at jeg står med flex på klingen, får Kris også fast fisk, og de første par timer blev der fanget jævnt med fisk i de fleste pools. Fiskeriet blev op til frokost ret sløvt, og der blev længere og længere imellem fiskene.

Jeg havde misset et par hug og mistet en enkelt pæn fisk, da jeg i en af de mindre pools, får lokket en fisk ud af strømmen med min ny-monterede montana nymfe i grøn. Jeg får fluen helt ind under mig, og den hænger helt stille i det mørke vand, da fisken meget kontrolleret svømmer frem og inhalerer fluen. En intens fight i den lillebitte pool kunne begynde, og jeg kunne efter 5 minutters stærk fight betragte min anden fisk, der lå dér, død i græsset. På vej tilbage spotter jeg en cruisende fisk i en af de større pools. Tobias, der endnu ikke havde fået fisk og som hjalp med landingen af min fisk, låner min stang, og fluen når knapt at lande foran fisken, før den speeder op, og endnu engang er der fisk på montanaen. Fisken skaber sig åndssvag og springer løs og tager lange, stærke udløb i den store pool. Efter en lang og udmattende fight, kan Tobias betragte fisken glide over netkanten, og hans første fisk på turen er en realitet.

Så stod den på frokost – bålpølser med brød, samt Lones obligatoriske skinke- og tunsalat.
Fiskene fik en pause på en times tid, inden der igen skulle fiskes på livet løs. Der blev fanget fisk spredt ud over fluestrømmen, og det ender med, at da dagen er omme, har alle juniorer fanget mindst én fisk.

Den største blev fanget af Tobias, og vejede 3,7kg og den mindste blev fanget af Mathias, det var en alm ørred, der vejede 1,2 kg. Sammenlagt blev der fanget 35 fisk.
Herefter gik det hjem mod lejren, hvor fiskene skulle renses. Derefter stod den på aftensmad og hygge med kage og sodavand.

Søndag morgen spiste vi morgenmad og pakkede sammen, hvorefter turen gik til en af de mange søer i området, hvor vi spiste frokost. Herefter gik turen mod danmark, og alle var godt trætte.

Der skal lyde en stor tak til klubbens bestyrelse og sponsorer, der har været med til at gøre denne oplevelse mulig.